• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Vad avser alla frågor och synpunkter om kontakt med Kronofogden, att släppa sina skulder, löneutmätning etc föreslår jag att vi tar det i därför avsedd tråd; "Löneutmätning, i vilken ordning..."
Jag kommer att svara på frågor och komma med synpunkter i rätta trådarna framöver och inte blanda och ge som det blivit här och till vilket jag är medskyldig :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Sulanbulan

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
19 April 2020
Meddelanden
507
Mottagna reaktioner
376
Poäng
487
Siktar på göra liknande samt beta av dom minsta smålånen. Vore kul å höra om mån annan har en annan åsikt. va säger tex @Lasseman om tillväga sättet att totalt ignorera lånebolagens tjat och inkasso. Finns det någon annan väg att gå som är mer korrekt? Bevisligen har "Släpptallt" lyckats här men gissar en skuldrådgivare tex inte rekommenderar detta sätt, el?

Min skuldrådgivare rekommenderade att bara släppa allting (förutom att betala av smålånen) och att jag inte behövde svara när dom ringer om jag själv inte vill.
Han sa att jag kunde om jag orkade svara och berätta om min situation och att jag försöker få skuldsanering. Men vill jag så kan jag strunta i alla samtal/mail/sms/brev och låta det vara tills jag får brev från Kfm.

Ska tilläggas att det är den taktiken jag kör nu också. :)
 

TourettesGuy

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
23 April 2012
Meddelanden
1 396
Mottagna reaktioner
381
Poäng
517
Min skuldrådgivare rekommenderade att bara släppa allting (förutom att betala av smålånen) och att jag inte behövde svara när dom ringer om jag själv inte vill.
Han sa att jag kunde om jag orkade svara och berätta om min situation och att jag försöker få skuldsanering. Men vill jag så kan jag strunta i alla samtal/mail/sms/brev och låta det vara tills jag får brev från Kfm.

Ska tilläggas att det är den taktiken jag kör nu också. :)
Gött, tack för svar!
 

lazytrack

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
24 Augusti 2020
Meddelanden
472
Mottagna reaktioner
307
Poäng
477
Okej, jag frågar igen. Är det någon som vet svaret på min fråga? Behöver inga fler spekulationer då jag googlat och fått liknande tidigare.

2 april vinner mitt beslut laga kraft. Om jag deklarerar idag får jag pengarna 9 april. Summarum så borde ju isåfall inte återbäringen räknas in i saneringen då utbetalning är 7 dagar efter laga kraft?
Tänker jag rätt? Skatteverket godkänner väl inte deklaration direkt man skickat in den?
Utöver det har jag inget skuldsaldo när jag loggar in på kfm då inga skulder gått dit, framförallt inga allmänna mål.
Tack på förhand!
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Okej, jag frågar igen. Är det någon som vet svaret på min fråga? Behöver inga fler spekulationer då jag googlat och fått liknande tidigare.

2 april vinner mitt beslut laga kraft. Om jag deklarerar idag får jag pengarna 9 april. Summarum så borde ju isåfall inte återbäringen räknas in i saneringen då utbetalning är 7 dagar efter laga kraft?
Tänker jag rätt? Skatteverket godkänner väl inte deklaration direkt man skickat in den?
Utöver det har jag inget skuldsaldo när jag loggar in på kfm då inga skulder gått dit, framförallt inga allmänna mål.
Tack på förhand!
Denna fråga tycker jag att du ska ta med din handläggare. De går inte in och tar pengarna såsom de hade gjort vid skuldsaldo hos kfm.
Återbäringen kommer att sättas in på ditt konto.
Jag fick själv betala in min återbäring med juliinbetalningen 3 månader efter att min sanering vunnit laga kraft.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Jag fick själv betala in min återbäring med juliinbetalningen 3 månader efter att min sanering vunnit laga kraft.
Är det inte just det som avgör: Om skusan vunnit laga kraft innan deklaration är sannolikheten större att man får behålla återbäringen?
Min handläggare sa i Okt/Nov att om jag fick återbäring skulle jag få behålla den då beslutet togs redan i November.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Är det inte just det som avgör: Om skusan vunnit laga kraft innan deklaration är sannolikheten större att man får behålla återbäringen?
Min handläggare sa i Okt/Nov att om jag fick återbäring skulle jag få behålla den då beslutet togs redan i November.
Mitt hade vunnit laga kraft tre månader innan återbäringen men beskedet om summan kom innan som jag meddelade min handläggare och då ingick det i min betalplan.
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Mitt hade vunnit laga kraft tre månader innan återbäringen men beskedet om summan kom innan som jag meddelade min handläggare och då ingick det i min betalplan.
Ahh, sorry, misstolkade ditt inlägg!
Men jag vet inte vad jag skall tro och tycka ang just skatteåterbäring.

Men som sagt: enl, artikeln hos KFM (https://www.kronofogden.se/forslagochbeslut.html) och min handläggare, skall man få behålla den bed vissa förbehåll:


Om du får tillbaka på skatten
Om du har betalat för mycket i skatt gäller olika regler för om du får behålla skatteåterbäringen eller inte.

Om ditt beslut om skuldsanering har vunnit laga kraft, det vill säga inte längre går att överklaga, får du tillbaka pengarna direkt från Skatteverket.

Om du får tillbaka på skatten innan beslutet om skuldsanering har vunnit laga kraft går pengarna till att betala skulder i allmänna mål som du har i våra register. Som allmänna mål räknas de flesta statliga skulder, till exempel skatt, böter eller studieskulder.​
 
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp